ChasingDreams Beoordelingen Forum

Boekbeoordelingen van leden van het Forum ChasingDreams
Het is nu 27 apr 2024 12:48




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 30 nov 2008 12:34 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008 15:59
Berichten: 853
Psja, wat vind ik van dit boek? Dat is niet zo gemakkelijk onder woorden te brengen, omdat het naar mijn idee op twee gedachten hinkt: het gaat om de leden van een gezin en om de Brits-Ierse strijd, ruwweg tussen 1880 en 1923.
We volgen de levens en liefdes van Desmond, Beth (die ook de schrijfster is), Con en hun kinderen. Beth is de ene keer een 'ik' in het boek, en dan opeens weer 'Beth'. Dat is soms storend, als het je op het verkeerde been zet. Verder zitten er wat slordigheidjes in het boek, zoals wanneer Tierney op pagina 26 denkt "Er kon nooit zoiets als vriendschap bestaan tussen een eenvoudige vissersjongen en een meisje uit de hoogste stand" en hij op pagina 28 tegen datzelfde meisje zegt "Ik weet dat wij voorbestemd zijn om kameraden van elkaar te zijn."
De eerste helft van het boek is nogal zoetsappig. Er wordt wel erg veel gehamerd op de enorm sterke band tussen de zusjes Beth en Con, en op de unieke liefde van Tierney en Con. Die zoetsappigheid uit zich ook in hoe de 'erotiek' wordt beschreven: "Tenslotte bereikten ze samen die zoete zeldzame plek waar niemand hen kon bereiken, waar alleen zij tweeën konden vertoeven."
Afijn, allengs wordt het allemaal wat spannender, niet in de laatste plaats omdat de strijd losbarst en er doden vallen. Eigenlijk wordt het boek pas echt de moeite waard als de kinderen steeds grotere rollen krijgen; er zit meer vaart in de gebeurtenissen, en er wordt minder tijd verbeuzeld met hoe belangrijk men elkaar wel niet vindt. Uiteindelijk wordt het zelfs moeilijk om het boek weg te leggen, omdat je wilt weten hoe het verder gaat, en wel nu.... daardoor krijgt Zoveel liefde, zoveel tranen van mij toch nog een 7.

Pauline d.d. 19-10-2004

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron




Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling