ChasingDreams Beoordelingen Forum

Boekbeoordelingen van leden van het Forum ChasingDreams
Het is nu 28 maart 2024 15:57




Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 17:38 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 nov 2008 15:59
Berichten: 853
Een boek wat is sinds jaar en dag ongelezen in mijn kast had staan.
Deze historische roman is het meest vreemde boek dat ik ooit heb gelezen.
In dit verhaal komen meer zwaar gestoorde en ontspoorde gekken in voor dan in een gemiddelde TBS kliniek.
Het begint al goed in de eerste drie bladzijden, de bijna naakt rond dartelende heldin ziet een blanke man urineren, voert een vergelijkend worstwaren onderzoek uit, wordt verkracht en vermoord daarna haar verkrachter.
Een Indiaan met de naam “dik geboren”, auwwauwwauw!, hoe zou zijn moeder heten,“uitgescheurd door dik geboren” misschien.
Nou dat belooft wat voor de rest van het verhaal.

Even daarna maakt de lezer kennis met een Indiaan die handelt en wandelt als ware het een Indiaanse is, zeg maar Kelly zonder klusteam.
Zij, Pau’tami (later Nachtwind) is eigenlijk een beetje een drein die niet weet wat zij wil.
Hij, Marcus is gewoon een vriendelijke hufter die zijn oog heeft laten vallen op de Californische woudreuzen en Pau’tami, maar onderwijl zich niet onbetuigd laat ook aan blanke vrouwelijke kant zijn partijtje mee te “blazen”.
De cultuur van deze Indianenstam wordt op niet mis verstane wijze op de hak genomen.
Enerzijds grappig hoe de goedgelovige indiaan in de maling wordt genomen door zijn dokter, sjamaan of stamhoofd. Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Anderzijds is het ook dieptriest zo’n cultuurondermijning, alsof David Copperfield al zijn trucjes prijsgeeft.

Het verhaal is ook erg wreed, zo wordt er ondermeer een lugubere abortus, een vrouwonterende bevalling en een macabere babymoord gepleegd. Bij deze ene moord blijft het niet, in de Indianenstam vallen de doden voornamelijk door de stamleden zelf, als mikadostokjes.
Het leukste in het hele verhaal is lieve en betrouwbare Vader Rizo, hij zorgt voor de mooie dialogen met Marcus.
Ook wordt er nog een tip voor een handige kapstok gegeven.
Dames, let dus op ……had ze gestampte laurierbladeren en hertenvet rond haar tepels gesmeerd zodat ze hard werden en naar voren priemden.
De schrijfster weet zich naar mijn idee, geen raad met het hele verhaal en maakt bovendien een kapitale fout door iemand als tolk Engels te laten optreden en later in het verhaal spreekt die tolk opeens geen Engels??

Voor wie deze historische roman wil gaan lezen, het boek heeft kop nog staart.
Ik verklap het einde van dit boek, want het is er immers niet, het is een heel erg vreemd en abrupt open eind.
Niet zo vreemd want het volgende boek “De nacht viel over haar volk” is een direct vervolg, zeg maar deel 2.
Aan het eind van dit verhaal weet je nog steeds niets.
Had ik niet gezegd dat het vreemd boek was.
Een boek als een auto zonder stuur, het stuur is “De nacht viel over haar volk”.

Mijn cijfer: 5

Sammy d.d. 26-02-2005

--------------------------------------------------------------------------------


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron




Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling